Sunday, August 16, 2009

Talentime

Yesterday, went to watch Yasmin Ahmad's Talentime.
First time for Mak Ngah, 2nd time for me.
Last March, when the movie was first screened, I cried and laughed while watching the movie.
This time, yup, I cried and laughed, but not as bad as before.
Whylah?
Control macho kot.
But there is one thing that I am really sure, I really love this movie.
Why?
Pasal ni movie Yasmin Ahmad? Mungkin kot. I like her creativity and her work basically.
Mungkin juga sebab saya suka 'Mukhsin'. Kalaulah dapat cari seorang yang macam dia. Kacak di mata saya agaknya. Tengok dia teringat kacaknya abah saya masa muda. Kacak lelaki Melayu.
Watak tidak bernama Jit Murat. Saya panggil watak tu pelawat lelaki misteri Che Embun. Setiap tutur kata penuh misteri dan boleh interprate differently.
Antara dialognya:
Che Embun : Bla bla bla*. Tak geli ke tengok saya muntah?
Watak Jit Murat: Ala muntah...bla bla bla*. Tapi kalau awak berak saya lari.
Che Embun: Bla bla bla*. Tak boleh berjalan?
Watak Jit Murat: Bla bla bla* saya tak boleh berjalan. Tapi saya boleh terbang.
* Dialog penuh akan saya siarkan bila DVD Talentime keluar di pasaran.
Lakonan Azean Edarwaty yang mantap. Watak itu might probably was inspired by her experiences in being a cancer patient.
Memek muka watak Cikgu Adibah. Cukup berkesan.
Watak Cikgu Anuar dengan kisah unrequited love with watak Cikgu Adibah, diselang seli dengan babak suspect Cik Gayah dengan watak Cikgu Tan dan perangai kentutnya yang tak kena masa.
Agungnya cinta watak Mahesh kepada watak Melur hinggakan Mahesh menangis dan mengisyaratkan kata kata dibawah kepada ibunya:
Watak Mahesh (using sign language): Saya cium tanah dimana ibu berdiri. Saya akan lupakan dia(Melur). Tapi ibu harus mengajar saya untuk saya melupakan dia. Kerana sesungguhnya saya tidak tahu bagaimana caranya untuk saya lupakan dia.*
* Dialog di atas tidak accurate. Penulis blog akan berikan dialog yang betul bila DVD asli Talentime berada di pasaran.
BTW , watak Mahesh tu kacak jugalah.
Apa lagi yang saya suka tentang filem ini?
Semua ahli keluarga watak Encik Harith yang terdiri daripada ibu bapa, 3 anak perempuan,ibu Mat Saleh Encik Harith with Yorkshire accent and also Mei Ling, the converted housekeeper.
Plot cerita yang berkisar tentang kasih sayang keluarga, cinta pertama yang agung dan cinta pada ibu.
Plot cerita kematian dan kehidupan.
Plot cerita tentang persahabatan, tanggungjawab dan pengorbanan.
Plot cerita tentang prasangka perkauman, gender and race stereotypes.
Semua elemen yang saya suka ini dipersembahkan dalam one film that has managed to make me laugh and cry for the 2nd time. Elemen yang sedikit sebanyak sebenarnya adalah part of our reality in this life.
Kepada yang mereka yang stereotype, mungkin akan tidak suka dengan tulisan saya ini.
Hey, ini bukan karya agung. Tapi satu karya yang melekat di kepala dan hati saya...
Kan best kalau dapat cik abang yang kacak macam 'Mukhsin'...sigh
Lagi satu, bila 'Muallaf ' nak tayang yek? Sigh...

No comments:

Post a Comment